Drepturile si obligatiile angajatorilor fata de salariatii straini non-UE
Cunoasterea drepturilor si obligatiilor fata de lucratorii extra comunitari este o necesitate pentru angajatorii romani, care vor oferi anul acesta locuri de munca pentru 25000 de persoane din afara Uniunii Europene.
Conform Hotararii privind stabilirea contingentului de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2021, aprobata in data de 30 decembrie 2020, anul acesta, angajatorilor romani li se va permite sa aduca in Romania un numar de maxim 25000 de salariati straini non-UE, arata un comunicat de presa publicat pe site-ul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
In urma propunerii Ministerului Muncii din proiectul de Hotarare lansat in dezbatere publica la sfarsitul lunii octombrie a anului trecut, angajatorii romani se asteptau la un contingent de 30000 de lucratori non-UE in anul 2021, acelasi numar care fusese aprobat si in 2020. Estimarea de 30000 de avize de munca se baza pe numarul de locuri de munca vacante, care se ridica la 6800 lunar, in medie.
Paradoxal, se pare ca romanii care s-au intors acasa din cauza pandemiei, dar si cei care au ramas fara un loc de munca in tara din acelasi motiv, nu isi doresc sa ocupe locurile de munca declarate vacante in repetate randuri, din industria ospitalitatii (atat hoteluri, cat si restaurante) sau din domeniul constructiilor.
Aflati in situatia in care au nevoie sa ocupe posturile vacante, angajatorii romani isi indreapta, asadar, atentia catre personal din afara Uniunii Europene, cu precadere catre muncitorii asiatici. Insa, care sunt conditiile ce trebuie indeplinite de angajator in aceste cazuri? Parcurgand urmatoarele informatii, cei interesati pot afla detalii cu privire la drepturile si obligatiile angajatorilor fata de salariatii straini non-UE, dar si cateva sfaturi care ii vor ajuta pe angajatori sa le ofere lucratorilor extra comunitari conditii bune de munca in Romania.
Drepturi si obligatii prevazute de legislatia in vigoare
Legislatia din Romania nu face diferente intre lucratorii romani si cei straini atunci cand vine vorba de obligatiile si drepturile angajatorului fata de salariatii sai. Concret, orice muncitor cetatean strain va fi tratat la fel ca unul roman. Conform Legii nr.157/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, cetateanul strain este o persoana care nu are cetatenie romana sau a unui alt stat membru UE, nu este cetatean al SEE (Spatiul Economic European) sau nu are cetatenia CEE (Confederatiei Elvetiene), aceasta fiind o modificare si completare adusa art. 2, lit. a), din OUG 194/2002.
Conform articolului 40 din Codul Muncii, relatia profesionala dintre angajatorul roman si angajatii sai implica anumite drepturi si obligatii.
Principalele drepturi ale angajatorului sunt:
- stabilirea organizarii si functionarii unitatii;
- stabilirea atributiilor corespunzatoare fiecarui salariat, in conditiile legii;
- sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, in conditiile legii;
- sa exercite controlul asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu;
- sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivit contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern;
- sa stabileasca obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.
Principalele obligatii ale angajatorului sunt:
- informarea salariatilor asupra conditiilor de munca si asupra elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de munca;
- asigurarea permanenta a conditiilor tehnice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca si conditiilor corespunzatoare de munca;
- sa acorde salariatilor toate drepturile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si din CIM;
- sa comunice periodic salariatilor situatia economica si financiara a unitatii, cu exceptia informatiilor sensibile sau secrete, care, prin divulgare, pot prejudicia activitatea unitatii;
- sa se consulte cu sindicatul sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor in privinta deciziilor care pot afecta substantial drepturile si interesele acestora;
- sa plateasca toate contributiile si impozitele aflate in sarcina sa, precum si sa retina si sa vireze contributiile si impozitele datorate de salariati, conform legii;
- sa infiinteze registrul general de evidenta a salariatilor si sa opereze inregistrarile prevazute de lege;
- sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului;
- sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale salariatilor.
Cu toate acestea, regula nescrisa si intelegerea prealabila din pachetul salarial pentru care vin lucratorii straini presupune obligatia angajatorului de a le asigura cazarea si 3 mese zilnice.
In plus, angajatorul roman trebuie sa notifice autoritatile competente (Inspectoratul National pentru Imigrari) daca intervine orice modificare fata de momentul aducerii strainilor in Romania (spre exemplu incetarea relatiei de munca).
Cum le pot asigura angajatorii salariatilor non-UE un mediu de lucru propice?
Dincolo de prevederile legale mentionate anterior, nu pot fi trecute cu vederea anumite aspecte care tin de latura umana a angajatorului in relatia cu salariatii sai, referindu-ne, in acest caz, la lucratorii non-UE si la ajutorul acordat acestora pentru a se adapta mai usor in tara noastra.
Avand in vedere ca aceste persoane aleg sa vina sa lucreze intr-o tara straina, in cele mai multe cazuri cu o cultura complet diferita de cea din tara de origine – care poate fi, de exemplu, India, Pakistan, Vietnam, Sri Lanka, Filipine etc. – angajatorilor le este recomandat sa le acorde un minim de avantaje suplimentare, care sa ajute muncitorii sa se integreze mai usor. Poate fi vorba despre un loc de cazare, masa si transport de la cazare la punctul de lucru. Aceste beneficii acordate salariatilor vin si in sprijinul angajatorilor: un angajat care nu trebuie sa se ingrijoreze cu privire la aceste aspecte esentiale si la cheltuielile aferente isi va da tot interesul la locul de munca, apreciind grija angajatorului.
Totodata, tinand cont de diferentele de cultura mentionate anterior si de vulnerabilitatea resimtita de lucratorii non-UE, angajatorului i se recomanda sa sprijine efortul muncitorilor straini de a se integra in societatea noastra. Se pot organiza workshop-uri cu diverse tematici, in colaborare cu ONG-uri specializate in acest domeniu, salariatilor li se poate facilita accesul la diverse cursuri de limba romana sau de atestare profesionala, precum si acces la servicii de sanatate.
In concluzie, cetatenii straini nu reprezinta o bataie de cap pentru angajatorul roman, ci din contra, aceasta este solutia pentru criza fortei de munca si continuarea activitatii economice in conditii optime.