Lipsa acuta de soferi de TIR ar putea fi solutionata prin importul de forta de munca din India

Lipsa acută de șoferi de TIR ar putea fi soluționată prin importul de forță de muncă din India

Romania se confrunta cu o grava criza de muncitori in mai multe domenii, printre care si in cel al transporturilor. Inca din 2019, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor (UNTRR), atragea atentia printr-o declaratie acordata G4Media ca „astazi, in Romania lipsesc circa 45.000 de soferi profesionisti”.

Care sunt cauzele crizei de soferi profesionisti?

Problema nu este doar la nivelul Romaniei, ci si in economiile dezvoltate ale Europei. Potrivit publicatiilor internationale citate de ziarul „Adevarul”, Marea Britanie ar mai avea nevoie sa angajeze 100.000 de soferi profesionisti, iar Germania circa 80.000. In cazul Marii Britanii, contextul creat de Brexit, care a facut ca procedurile de deplasare sa fie mai greoaie, i-a determinat pe multi lucratori din acest domeniu sa se retraga in tarile lor sau sa-si indrepte atentia catre locuri de munca din alte state. In privinta Germaniei, anual aici se pensioneaza circa 30.000 de soferi de camioane si de TIR, facand ca mai bine de jumatate dintre locurile vacante sa nu se mai ocupe.

In Romania, in comparatie cu alte tari din Uniunea Europeana, un sofer poate conduce un camion cu remorca de la 21 de ani, fata de 18 ani. In plus, se pare ca domeniul nu mai este unul de foarte mare interes, in principal din cauza ca necesita mult timp petrecut departe de familie. Si avand in vedere ca a fi sofer de TIR pe rute internationale a reprezentat o atractie in special pentru tineri, acestia nu mai sunt dispusi sa faca atatea compromisuri pentru un salariu de maximum 2.000 de euro, ci prefera o remuneratie mai mica, dar sa aiba mai mult timp pentru ei si pentru cei dragi.

Sunt unii conducatori auto profesionisti care mai acuza, pe langa timpul foarte scurt petrecut acasa, alte nemultumiri, precum relatia cu superiorul sau volumul mare de munca. Unii chiar pleaca din Marea Britanie, unde salariile s-au marit chiar si cu cateva sute de euro – aceasta fiind o strategie a autoritatilor engleze de a-i stimula pe oameni sa se angajeze – pentru ca este nevoie de o viza temporara de trei luni, iar soferii considera ca locul de munca nu este unul sigur. Un sofer de tir a explicat pentru Newsweek România de ce si-a pierdut interesul pentru a activa in aceasta tara: „Viata e mai scumpa in Anglia. Practic, ce primesti in plus fata de Germania dai pe chirie, pe mancare si alte lucruri. In plus, in UE avem libertate de miscare, daca nu îmi mai place la o firma, plec la alta sau chiar din tara. In Marea Britanie primesc o viza de trei luni si nu ma pot muta de la o companie la alta, ca nici nu am timp”.

La sfarsitul lunii septembrie a acestui an,  mai multe asociatii ale transportatorilor au protestat in fata Guvernului Romaniei, solicitand reincadrarea diurnei ca venit salarial. Conform acestora, Romania este singurul stat din Europa in care se impoziteaza diurna, in timp ce in alte state est-europene se iau  masuri pentru incurajarea transportatorilor proprii. Reprezentantii soferilor profesionisti au declarat ca efectele acestei decizii fiscale vor fi devastatoare, mai ales ca taxarea se face retroactiv, potrivit Mediafax. Printre alte nemultumiri ale soferilor de camion si de TIR s-a numarat si faptul ca li se impune plasarea in carantina la intoarcerea din tarile de risc rosu sau galben, daca nu sunt vaccinati sau nu s-au imbolnavit de COVID-19 in ultimele 3 luni, fapt care perturba activitatea din transportul rutier.

Soferii straini, o solutie pentru revigorarea sectorului transporturilor

UNTRR a propus de-a lungul timpului mai multe solutii pentru ca deficitul de soferi sa fie acoperit, printre care si reconversia profesionala a somerilor cu meserii care sunt mai putin cautate pe piata. Aceasta metoda se pare ca a functionat la vecinii din Ungaria, dar implica destule costuri: un permis categoria C+E, un atestat pentru transport marfa (CPC), examinari specifice, medicale si psihologice, dar si un buget de reconversie profesionala alocat pentru 20.000 de persoane. O alta alternativa ar putea fi scaderea varstei de la care un sofer poate conduce un camion de la 21 de ani, cat este in prezent, la 18 ani si motivarea femeilor de a accede in acest domeniu.

Mai exista o alta solutie, care a fost luata in calcul inca din 2019, si anume importarea de forta de munca din Nepal, India sau Filipine.

„In Romania ne-am gandit la zona India, Nepal, Filipine, conducatori auto profesionisti care au experienta pe conducerea camioanelor in mediu international, in Orientul Mijlociu, si care au condus un camion intre Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudita, Kuweit, Oman etc pe autostrazi, cu trecere de frontiera etc.”, a declarat secretarul general al UNTRR pentru G4Media.ro.

In concluzie, pentru rezolvarea crizei fortei de munca de pe piata transporturilor nationale si internationale este nevoie de corelarea mai multor masuri, printre care si cea a importului de forta de munca din tarile asiatice, experienta acestor soferi constituind un mare avantaj.

Cere oferta recrutare
logo

Va vom suna inapoi dacă apelul este primit in afara orelor de program. Apelurile ar putea fi inregistrate.

logo

Va vom suna inapoi dacă apelul este primit in afara orelor de program. Apelurile ar putea fi inregistrate.