Avizul de munca – etapa esentiala din procedura de angajare a lucratorilor non-UE. Care sunt conditiile de obtinere?
Angajatorii romani, persoane fizice autorizate sau juridice, care doresc sa incadreze in munca lucratori din spatiul extra comunitar, au de parcurs o procedura clara de angajare a cetatenilor straini. Concret, dreptul la munca al muncitorilor din afara Uniunii Europene impune obtinerea avizului de munca, obtinerea vizei de lunga sedere in scop de angajare si obtinerea permisului unic, numit si cartea albastra a UE.
Obtinerea avizului de munca este prima etapa a procedurii de angajare a lucratorilor recrutati din state terte, iar sarcina obtinerii sale ii revine angajatorului roman. Acest aviz se elibereaza de catre Inspectoratul General pentru Imigrari aferent judetului in care se afla sediul social al angajatorului, iar pentru obtinerea sa este necesar sa fie indeplinite o serie de conditii care vizeaza atat fiecare viitor angajat in parte, cat si angajatorul.
Informatiile cu privire la conditiile necesare pentru eliberarea avizului de munca sunt importante pentru toate companiile care doresc sa importe personal din afara UE, SEE (Spatiul Economic European) sau CEE (Confederatia Elvetiana), iar acest articol isi propune sa raspunda tuturor intrebarilor referitoare la subiect.
Conditiile de angajare a cetatenilor din state terte in Romania
Conform datelor disponibile pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrari, avizul de angajare pentru lucratorii care provin din alte state decat cele care fac parte din formatiunile mentionate anterior se acorda daca sunt intrunite concomitent 8 conditii. Este vorba despre conditii generale, prevazute in OUG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, precum si despre conditii speciale, prevazute in acelasi act normativ.
- Angajatorul are achitate la zi obligatiile catre bugetul de stat.
Impozitele si taxele neplatite de catre angajator reprezinta un motiv pentru care cererea de eliberare a avizului de munca poate fi respinsa. Obligatiile catre bugetul de stat trebuie sa fie achitate pe ultimul trimestru anterior depunerii cererii de eliberare a avizului de angajare.[1]
[1] OUG 25/2014, art. 4, alin. 2, lit. b
- Angajatorul desfasoara activitati compatibile cu functia pentru care este solicitat avizul pentru angajarea cetateanului strain.
De exemplu, este necesar ca cei care doresc sa angajeze lucratori straini pe functia de manipulant marfa sa aiba inregistrate la Registrul Comertului astfel de activitati. Daca activitatea firmei nu se desfasoara conform codurilor CAEN aferente (in exemplul dat fiind vorba despre codul 5224 pentru Manipulari), cererea de eliberare a avizului de munca va fi respinsa.
- Angajatorul nu a fost sanctionat in ultimele sase luni anterioare solutionarii cererii, potrivit prevederilor mai multor acte normative:
- 36, alin. (1), din OUG 25/2014;
- 260, alin. (1), lit. e), din Legea 53/2003 din Codul Muncii;
- 8, alin. (1), din HG 905/2017.
Toate aceste prevederi fac referire la sanctiuni aplicate pentru angajari ilegale sau munca nedeclarata.
- Lucratorul strain dovedeste faptul ca este apt din punct de vedere medical sa desfasoare activitatea pentru care se solicita avizul de munca.
Conform art. 5, alin. (1), lit. c), din OUG 25/2014, dovada consta intr-o declaratie pe propria raspundere a cetateanului strain, in care atesta ca este apt din punct de vedere medical. In aceeasi declaratie, cetateanul strain mentioneaza si faptul ca detine cunostinte minime de limba romana sau o limba de circulatie internationala.
- Lucratorul strain este pregatit profesional, are experienta in domeniu sau indeplineste conditiile de autorizare prevazute de lege pentru ocuparea locului de munca vacant.[2]
Conform art.8, alin. (3), lit. a) și b), din OUG 25/2014, angajatorul dovedeste indeplinirea acestor conditii prin furnizarea urmatoarelor documente:
- CV-ul lucratorului strain;
- documentul de autorizare, daca este cazul.
- Cetateanul strain nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care o desfasoara sau urmeaza sa o desfasoare ca angajat in Romania.[2]
Conform art.8, alin. (3), lit. c), din OUG 25/2014, angajatorul dovedeste indeplinirea acestei conditii prin furnizarea cazierului judiciar al cetateanului strain. In lipsa cazierului se poate furniza un alt document eliberat de autoritatile din tara de resedinta sau origine a cetateanului strain. In ambele cazuri, este necesara o traducere legalizata a documentelor.
- Locurile de munca vacante nu pot fi ocupate de cetateni romani, ai statelor membre UE/SEE sau de rezidenti permanenti pe teritoriul Romaniei.
Conform OUG 25/2014, art. 7, alin. (2), lit. a), aceasta conditie il obliga pe angajatorul roman care doreste sa aduca lucratori straini sa dovedeasca faptul ca are locuri de munca libere, pentru care nu a avut posibilitatea de a angaja personal cu cetatenie romana, din UE, SEE sau CEE ori rezidenti permanenti pe teritoriul Romaniei. Conform art. 8, alin. (1) din aceeasi OUG, dovada consta in:
- organigrama in care sunt precizate functiile vacante;
- adeverinta privind locurile de munca vacante, eliberata cu maxim 60 de zile inainte de depunerea cererii pentru avizul de munca de AJOFM de care apartine sediul social al angajatorului;
- publicarea in mass-media a unui anunt cu privire la locurile de munca libere;
- copia PV care dovedeste efectuarea selectiei pentru angajarea lucratorilor straini pe locurile de munca libere mentionate in anuntul publicat in media.
- Cererea de eliberare a avizului se incadreaza in contingentul anual aprobat prin Hotarare de Guvern.
In fiecare an, numarul muncitorilor non-UE care pot fi angajati in Romania este stabilit prin HG. Plafonul pentru 2021 a fost stabilit (prin HG 1133/ 30 decembrie 2020) la 25000 de lucratori, cu 5000 mai putini comparativ cu 2020.[2]
[2] OUG 25/2014, art. 7, alin. 2, lit. c.